Op de grens van nieuwe en oude media

De Volkskrant iPad appBegin deze maand werd ‘The Daily’ onthuld, de eerste pure iPad krant. En daarmee werd tegelijk ook de mogelijkheid om abonnementen aan te bieden via een een app officieel aan de wereld openbaar gemaakt. De reacties van de gevestigde media waren ronduit lauw.
Ook de bekendmaking deze week van Apple dat abonnementen nu een mogelijkheid zijn voor alle aanbieders van apps  verdween naar de achterkant van de krant. Dezelfde kranten een half jaar geleden de iPad app toch als de redding van de media binnenhaalden,  wat is er in de tussentijd veranderd?

De hoogte van de iPad euforie was eind vorig jaar, in November kreeg ik van het NRC een aanbod voor een ‘gratis’ iPad bij een tweejarig abonnement. Een maand later kwam de Volkskrant uit met een ‘valse’ voorpagina om een eigen iPad app aan te kondigen (compleet met een bijlage waarin de werking van de iPad, en het nut van de app werden uiteengezet). De boodschap was duidelijk, deze kranten gaan mee met de vaart der volkeren en de iPad was daarvoor het medium bij uitstek.

Die euforie is voorstelbaar als je bedenkt dat kranten en tijdschriften al jaren op zoek zijn naar een manier om geld te verdienen via het internet. De kranten verwachten geld te kunnen verdienen met hun iPad app, omdat het goed aansluit op de manier waarop ze nu ook geld verdienen. De krant verdient zijn geld voornamelijk met abonnementen, en met advertenties die gericht zijn op die abonnementshouders. Daarnaast is er natuurlijk de losse verkoop uit het schap, waar kranten vooral verkocht worden op basis van de voorpagina. Dit model zou op de iPad voortgezet kunnen worden met de app store als virtueel schap, en iTunes als virtuele krantenjongen. Alleen al de besparing op distributiekosten zou de iPad krant rendabel moeten maken.

Het was Apple zelf dat de euforie voor de iPad app doofde door de kranten in de Benelux halverwege januari de nieuwe voorwaarden voor hun app voor te schotelen, de Volkskrant schreef daar het volgende over:

Apple stond ze aanvankelijk toe om hun krant gratis aan hun abonnees te geven. Maar nu iedereen er warm voor is gemaakt, maakt het bedrijf bekend dat kranten dat niet langer mogen: abonnees moeten voor de i-Pad-versie betalen, en van de opbrengst eist Apple maar liefst 30 procent op. Wie daarmee niet akkoord gaat, wordt uit de App Store van Apple verwijderd.

De Almacht van Apple, volkskrant 19 januari

De nu aangekondigde voorwaarden zijn niet zo draconisch, De kranten mogen waarschijnlijk nog wel bestaande abonnees gratis toegang tot de app blijven bieden (De Volkskrant houdt op de site nog een slag om de arm). Maar Apple legt wel beperkingen op aan de manier waarop toegang tot de app aangeboden mag worden, aan de informatie de aanbieder krijgt over de gebruikers van de app en inderdaad ze willen 30% van de het geld dat via de app verdiend wordt. Anders gezegd de distributiekosten die nu naar krantejongens en winkels gaat, gaat dan naar Apple.

... en 30% voor Apple

(aanklikken voor grotere versie)

Die laatste twee punten zijn van cruciaal belang voor de economische belangen van de krant, een derde van de omzet afdragen aan distributiekosten is niet gering in een branche waar de marges ieder jaar kleiner worden. Het is bovendien een kostenpost waar niet aan kan worden ontkomen door efficientieverbetering of door de prijs te verhogen, het blijft immers altijd 30%. Maar ook als de lezersinformatie niet meer bij de krant terecht komt dan is dat een economisch verlies. Als de krant minder goed weet wat zijn publiek is kan er minder gericht geadverteerd worden en wordt de reclameruimte minder waard.

De vraag is of de kranten een optie hebben, ze hebben al flink geïnvesteerd in hun iPad apps. Er is ook nog geen echt alternatief, hoewel de tablet markt op het punt staat te exploderen met Android alternatieven is de iPad het dominante platform, en dat zal het de komende tijd nog wel blijven ook. Dus de kranten moeten nu door de zure appel heen bijten en hopen dat concurrentie (of de mededingingsautoriteit) er voor zorgt dat Apple zijn marges moet verkleinen.

Commentaren op: "De zure appel – waarom de krant niet meer zo blij is met de iPad" (2)

  1. Dan kan allemaal wel zo zijn, maar wie leest er nou nog kranten, laat staan betaalde?🙂

    • Er zijn drie en half miljoen abonnees, daarnaast worden er ook nog anderhalf miljoen gratis krantjes verspreid (cijfers via Wikipedia).
      Dus ongeveer de helft van de huishoudens betaalt voor een krant, en de hoop is natuurlijk dat dat er méér worden dankzij de iPad🙂

      [Oeps, ik heb oplage en abonnementen door elkaar gehaald! De abonnementen omvatten 75-80% van de totale oplage, dus het aantal huishoudens met een abonnement op een krant is ongeveer een derde en niet de helft]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s