Op de grens van nieuwe en oude media

Het aantal apps dat er voor de verschillende smartphones beschikbaar is vormt de basis van claims over het succes van verschillende systemen, vandaar dat deze cijfers vaak breed uitgemeten worden.

De relatieve omvang van de App Stores voor Smartphones

De relatieve omvang van de App stores voor smartphones

Het mag geen verassing heten dat Apple nog steeds de app store heeft met de meeste apps, een feit dat ze bij Apple graag en veel benadrukken. Ook Google laat zich niet onbetuigd en brengt regelmatig cijfers naar buiten waarbij ze vooral de groei van het aantal apps benadrukken (liefst met bizar precieze cijfers, zoals de groei van 861.5% in het afgelopen jaar).

Allemaal leuk voor de PR-afdeling, maar wat betekent dat nou voor de gebruiker?

De Cijfers

Apple heeft de meeste apps in zijn app store, ruim 350.000 en het aantal groeit nog elke dag met rond de 400 nieuwe  apps! De Android Market nadert dat aantal snel, het aantal apps in die store is nu 250.000 en groeit meer dan twee keer zo snel als de Apple store  met 900 nieuwe apps per dag.

De achterblijvers zijn BlackBerry Appworld en de WP7 Marketplace die allebei het afgelopen half jaar met 10.000 apps zijn gegroeid. Voor BlackBerry betekend dit de voortzetting van een gestage maar weinig spectaculaire groei. Voor Microsoft is het een eerste stap naar het op de kaart zetten van Windows Phone 7.

Meer apps = meer apps

Het meest voor de hand liggende voordeel van een smartphone kiezen waarvoor veel apps beschikbaar zijn is dat er veel apps zijn waar je gebruik van kunt maken. Bovendien hoe meer apps, hoe groter de kans dat er ook echt nuttige apps beschikbaar zijn. Het percentage nuttige apps groeit evenredig met de groei van het totaal aantal apps, omdat de ‘gimmick’ apps (zoals scheten-apps of thema’s) minder succesvol zijn wanneer ze moeten concurreren met kwaliteit.

Exponentiële groei

Een ander belangrijk element is dat het succes van een app store een zichzelf versterkend proces is, succes breeds succes zoals de amerikanen zeggen. Hoe groter een app store hoe interessanter het is voor ontwikkelaars om hun tijd en geld daar in te investeren en hoe meer apps er voor die app store zullen komen. Daarom is de Apple App Store zo lang verreweg de grootste gebleven, ontwikkelaars zagen daar het meeste brood in.

Bij de Android Market zie je dat effect het meest duidelijk, het omslagpunt was eind vorig jaar en sindsdien is de groei van de app store in een stroomversnelling geraakt. Een teken aan de wand is ook het toenemend aantal ‘ports’; apps die succesvol zijn op de iPhone en nu opnieuw worden uitgebracht voor Android (bijvoorbeeld Airport Mania, Gears, Doodlejump en natuurlijk Angry Birds). Het is voor ons als consumenten een win-win situatie, nu steeds meer ontwikkelaars zich richten op beide platforms hoeven we niet meer bang te zijn dat we de verkeerde keuze maken.

De vicieuze cirkel doorbreken

google-is-closing-the-gap-on-apples-app-store

Bron: Business Insider

Microsoft en en Research In Motion (de makers van de BlackBerry) hebben het probleem dat hun app stores mijlenver achterlopen, Microsoft probeert dat (zoals altijd) op te lossen door er geld tegenaan te gooien. Door het voor ontwikkelaars zou aantrekkelijk mogelijk te maken om nu al in WP7 te investeren, en door zelf zoveel mogelijk apps te ontwikkelen, hopen ze de markt op korte termijn zo groot te maken dat de natuurlijke groei het overneemt. Diezelfde strategie  is ze met de XBoX succesvol geweest, maar is in dit geval ook nog afhankelijk van het aantal WP7 smartphones dat wordt verkocht.

Bij RIM hebben ze een heel andere strategie bedacht, BlackBerry telefoons hebben hun eigen niche (zakelijke gebruikers, en mensen die heel veel sms’en en pingen) waardoor ze minder afhankelijk zijn van ‘leuke’apps. Voor hun tablet (de BlackBerryPlayBook) willen ze die markt wel aanboren, en dat gaan ze doen door mee te liften op het succes van Android. De BlackBerry Playbook kan namelijk niet alleen apps uit de BB Appworld downloaden, maar ook uit de Android Market. Zo wordt het aantal beschikbare apps in één klap verhonderdvoudigd!

Waar is Nokia’s Ovi Store?

In tegenstelling tot Apple en Google loopt Nokia niet graag te koop met het aantal apps in hun store, het is dan ook moeilijk om vast te stellen hoe de groei verlopen is. Momenteel zijn er meer dan 40.000 apps beschikbaar, dat is een substantieel aantal (net zoveel als in de BlackBerry Appworld en Windows Phone Marketplace samen). In vergelijking met de Android Market en de Apple App Store is de groei over de afgelopen twee jaar marginaal geweest en de verwachting is dat het aantal nieuwe apps dat uitkomt voor Nokia’s eigen Symbian besturingssysteem zal stagneren nu Nokia heeft gekozen voor WP7. Dat betekent niet het einde van de Ovi store, Nokia gaat de bestaande infrastructuur gebruiken om WP7 apps aan te bieden, de Ovi Store zal dan dus bestaan uit twee “stores” één voor oudere smartphones en featurephones en één voor de nieuwe Windows telefoons.

Lastig voor mensen die graag aantallen vergelijken, maar voor de gebruiker is die scheiding onzichtbaar omdat hij alleen de apps ziet die voor zijn toestel geschikt zijn. De Ovi Store verdwijnt daarmee wel uit de statistieken, omdat het niet meer zal zijn dan een doorgeefluik voor de apps die ook in de WP Marketplace te vinden zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s