Op de grens van nieuwe en oude media

Toren van boeken van Amazon en een Kindle e-reader

Het Nieuwe Lezen

De tijd die we aan lezen besteden is de afgelopen decennia gedaald, onder Nederlanders is nog maar 9 procent van de totale tijd die we aan media (tv, radio, lezen, internet) besteden. Dat is gebeurd onder invloed van de radio en met name televisie, maar ook de komst van het internet heeft daar een rol in gespeeld.

Internet beïnvloedt dus ons leesgedrag, maar niet op de manier die je zou verwachten. Waar televisiekijken vooral in de  plaats kwam van het lezen, zorgt het internet voor een verplaatsing van het lezen van papier naar het beeldscherm.

Wat we precies lezen op het internet is nog weinig onderzocht, maar het onderzoek dat er is biedt aanwijzingen dat het niet zo zeer het lezen van boeken is dat te leiden heeft onder de tijd die we besteden aan het internet.

We lezen minder

De tijd die we besteden op internet is ten koste gegaan van het lezen van tijdschriften en kranten, blijkt uit Canadees onderzoek naar leesgedrag uit 2005:

Wanneer het gemiddelde aantal uren besteed aan het lezen en andere vrijetijdsactiviteiten in 1991 (toen het Internet nog niet bestond) wordt vergeleken met het gemiddeld aantal uren besteed aan dezelfde activiteiten dit jaar [2005], zien we dat de tijd die in beslag genomen wordt door het internet vooral effect heeft op audiovisuele activiteiten en het lezen van kranten en tijdschriften, maar geen invloed gehad heeft op de tijd besteed aan het lezen van boeken ter vermaak.

Deze uitkomst wordt bevestigd door een Amerikaans onderzoek onder jongeren dat vorig jaar uitkwam en een tijdsbestek van vijf jaar besloeg. In die tijd zijn jongeren steeds meer gaan internetten, gamen en mobieltjes gebruiken (niet om te bellen, ze besteden anderhalf keer zo veel tijd aan ander gebruik), desondanks besteden ze nog steeds evenveel tijd aan het voor hun plezier lezen van boeken als vijf jaar geleden.

Maar niet minder boeken

Boekverkoop in de VS sinds 2002

Boekenverkoop in de VS in miljarden dollars

De verkoop van boeken in de VS laten een vergelijkbaar beeld zien, na een stijging aan het begin van het decennium is de omzet van boekverkopers stabiel gebleven. Met de komst van de recessie in is er wel weer een neerwaartse lijn, maar niet vergelijkbaar met de groei voor 2004.


Percentage of Adults Who Read Literature: 1982-2008Die stijging aan het begin van decennium is geen toeval. Uit een onderzoek naar het lezen van literatuur dat al loopt sinds 1982 blijkt dat in het afgelopen decennium voor het eerst de trend doorbroken werd, en de hoeveelheid literatuur die amerikanen lezen stijgt.

Het blijkt ook dat lezen op internet een sterke correlatie heeft met het lezen van literatuur. En dat geldt niet alleen voor diegenen die literatuur of poëzie online lezen, maar ook voor het lezen van artikelen en blogs. Wie leest leest steeds meer, online en offline.

Conclusie

Internet is een ideaal medium voor nieuws, actualiteiten en verstrooiing en dat zoeken we dan ook steeds minder op via tijdschriften en kranten, maar op het internet. Dat we steeds meer tijd aan het internet besteden maakt niet dat we minder boeken lezen, we kunnen zelfs voorzichtig stellen dat we door het internet kwalitatief beter lezen. Het decennium van het internet is ook het decennium waarin we meer literatuur zijn gaan lezen en meer geld uit zijn gaan geven aan boeken.

Dat klopt ook met mijn eigen ervaring, dankzij het internet heb ik nu toegang tot een enorme catalogus aan boeken die ze bij de boekhandel op de hoek niet hebben. Boeken die ik vroeger niet eens had kunnen bestellen, omdat ik niet wist dat ze bestonden.

Vervolgvraag

Als we niet minder lezen en zelfs meer boeken kopen dan tien jaar geleden, hoe kan het dan dat de boekhandel het zo moeilijk heeft?

Volgende aflevering: Internet en de boekhandel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s