Op de grens van nieuwe en oude media

Toren van boeken van Amazon en een Kindle e-reader

Het Nieuwe Lezen

Internet blijkt geen negatieve invloed te hebben op het aantal boeken dat we lezen en kopen, eerder het omgekeerde. Toch voelen de boekhandels de concurrentie van internet, de Amerikaanse boekengigant Borders noemde “de invloed van internet” zelfs als belangrijkste reden voor zijn rode cijfers.

Het is geen groot raadsel wat de verkopen van de boekhandel drukt, de online verkoop van boeken is uitgegroeid van  ‘postorder via een website’ tot de grootste boekhandel ter wereld.

Dat het runnen van een boekverkoop via internet goedkoper is dan hetzelfde doen via een keten van boekwinkels spreekt voor zich, maar online boekverkoop biedt nog een aantal voordelen die ondenkbaar zijn in een fysieke winkel.

Borders Flagship store

Een megastore van Borders

Een eindeloze catalogus

Een boekenwinkel heeft ruimte voor een beperkt aantal boeken, zelfs de megastores van Borders kunnen niet op tegen de miljoenen boeken die online verkopers kunnen aanbieden. Amazon is nog altijd “de grootste boekwinkel ter wereld”, maar ook Bol.com biedt een keuze uit maar liefst 4,5 miljoen boeken op hun website.

Een website kan letterlijk een oneindig aantal pagina’s maken waarop ze de boeken kunnen laten zien, maar een winkel moet voor ieder boek ruimte maken in hun schappen. Want wat niet gezien wordt, wordt ook niet verkocht.

Aanbevelingen en reviews

Lang voordat “sociaal” de nieuwe internethype werd had Amazon al de kracht hiervan ingezet om het kopen en ontdekken van boeken gemakkelijker te maken.

Het Bol mannetjeMisschien wel het krachtigste gereedschap dat Amazon heeft ontwikkeld is de aanbeveling, Amazon en Bol.com vergelijken jouw koopgedrag met dat van andere klanten en doen op basis daarvan aanbevelingen voor andere boeken die je misschien interessant vindt. Iedereen die wel eens in een boeknwinkel voor een kast met boeken heeft gestaan met het idee om eens iets nieuws uit te zoeken weet hoe lastig is om iets te vinden waarvan je nog niet weet wat het is. De aanbeveling is als een vriendelijke winkelbediende die je smaak kent en zegt “kijk hier ook eens naar”.

Die aanbevelingen worden nog versterkt door reviews van andere kopers, door een simpel sterren systeem kun je in één oogopslag zien hoe goed een boek gewaardeerd wordt. Maar de echte kracht ligt in de korte reviews die andere gebruikers er bij schrijven, die persoonlijke aanbevelingen (of afraders) geven snel inzicht in of het ook voor jou relevant is. Dat is ook een belangrijke stimulans om over de drempel heen te stappen en tot aanschaf over te gaan.

Een goed voorbeeld van hoe dit in de praktijk werkt is het verhaal van Joe Simpson, wiens boek over een dramatische bergbeklimming een hit werd, een decennium nadat het was uitgekomen:

What happened? In short, Amazon.com recommendations. The online bookseller’s software noted patterns in buying behavior and suggested that readers who liked Into Thin Air would also like Touching the Void. People took the suggestion, agreed wholeheartedly, wrote rhapsodic reviews. More sales, more algorithm-fueled recommendations, and the positive feedback loop kicked in.

The Long Tail (Wired)

De boekhandel probeert ook boeken die je mogelijk interesseren onder je aandacht te brengen, door vergelijkbare boeken bij elkaar te plaatsen of thema opstellingen te maken. Maar een systeem dat zo persoonlijk toegespitst is op één persoon is in de fysieke wereld alleen te realiseren door een‘personal shopper in dienst te nemen.

Uit de handel?

Zowel Amazon als Bol bieden tweedehands boeken aan. Ze zijn daarmee een geducht concurrent voor tweedehands boekenwinkels als de Slegte, waar je immers niet op zoek kunt gaan naar een specifiek boek. Maar ook voor de gewone boekhandel, waar je een boek niet meer kunt kopen als het ‘uit de handel’ is. Maar uit de handel bestaat niet meer bij de online boekenwinkel, waar van zelfs het meest obscure boek nog wel een tweedehands exemplaar te vinden is.

Het boek van Joe Simpson is in Nederland uitgekomen onder de titel “Over de rand”, in de boekenwinkel is het boek al lang niet meer te krijgen maar Bol.com heeft momenteel 13 exemplaren tweedehands exemplaren beschikbaar.

Hetzelfde geldt voor obscure en specialistische boeken, die zul je in de gewone boekwinkel niet snel tegenkomen omdat dat economisch niet rendabel is. Maar voor een online boekwinkel is geen probleem om een handvol exemplaren van de memoires van Ermolovop voorraad te hebben. Niet alleen zijn de kosten voor het op voorraad van dit boek veel lager,  iedereen met een internetverbinding kan het boek kopen en de kans dat de geïnteresseerden daar tussen zitten is astronomisch veel groter.

De cijfers 

Boekverkopen, Amazon vs de grote boekenketensZoals te zien is in de grafiek groeit Amazon in hoog tempo, terwijl de grote boekenketens terrein verliezen. De grafiek is als het om boeken enigszins misleidend, omdat de in de cijfers van Amazon alle media omvatten (boeken, muziek en DVD’s). Als alleen boeken geteld zouden worden komt Amazon ongeveer op gelijke hoogte met Borders, maar Borders heeft een keten van enorme boekhandels, die vaak ook nog op dure locaties gevestigd zijn.

De boekverkoop in de V.S. is sinds 2003 redelijk stabiel, de groei van Amazon gaat dus direct ten koste van de traditionele boekhandel.

Die enorme groei van Amazon in media laat wel een ander interessant aspect aan de online boekenwinkel zien, het is voor een webwinkel betrekkelijk eenvoudig om te diversificeren. De gewone boekhandel kan niet een heel assortiment aan andere producten gaan aanbieden zonder dat ten koste gaat van de ruimte die ze hebben voor hun boekhandel. Amazon en Bol bieden inmiddels een heel scala aan producten aan, waarvan sommige enorm veel ruimte innemen zoals computers en andere niet in een fysieke winkel te verkopen zijn zoals mp3’s.

Het einde van de boekwinkel?

De online boekenwinkel betekent niet het einde van de traditionele boekenwinkels, het gros van de boeken wordt nog altijd verkocht in de winkel, maar de boekhandel zal wel veranderen. Om te overleven zullen boekwinkels in ieder geval het internet moeten omarmen.

En dan is er nog een trend die de boekhandel hoofdpijn bezorgt: de opkomst van de e-reader.

Volgende aflevering: E-books de toekomst van het lezen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s