Op de grens van nieuwe en oude media

Dat Apple en Google rivalen zijn op de mobiele markt is inmiddels bijna een understatement, zeker nu de eerste serieuze Android tablets op de markt komen. Google’s aankondiging van een online abonnementen-service, de dag nadat Apple zijn eigen dienst voor de iPad had gelanceerd, leek dan ook  een directe oorlogsverklaring aan het adres van Apple.

Van een felle strijd is echter nog geen sprake, Google bouwt achter de schermen verder aan One Pass terwijl uitgevers massaal door de zure appel heen bijten en abonnementen aanbieden op de iPad. Dat kan duiden op een achterstand van Google, dat nu pas begint met One Pass terwijl Apple’s diensten al beschikbaar zijn. Maar Google One Pass is ook fundamenteel anders dan Apple’s in-app abonnementen.

Wat is Google One Pass

In de woorden van Google: One Pass is een betalingssysteem waarmee uitgevers de voorwaarden kunnen stellen voor toegang tot hun digitale content. Het is dus vooral een betaalsysteem, uitgevers kunnen via One Pass hun betaalde waren online aanbieden en Google handelt die betaling af.

Het is geen toeval dat Google er in deze zin op wijst dat uitgevers hiermee hun eigen voorwaarden kunnen stellen, One Pass is vooral een flexibel systeem dat het uitgevers mogelijk maakt om uit verschillende modellen te

Pay to Read

Pay to Read

kiezen. Uitgevers kunnen er voor kiezen om een heel tijdschrift achter een “paywall” te zetten, of een deel gratis aan te bieden (het zogeheten Freemium model), maar ook om het mogelijk te maken om een bepoerkt aantal artikelen te lezen voordat er betaald moet worden (“metered access”). En ook voor de betaalde toegang zijn verschillende opties mogelijk; van betalen per artikel of dag toegang tot langlopende abonnementen.

Voordelen voor de uitgevers

Google neemt het werk van het afhandelen van de administratieve kant op zich, terwijl het uitgevers de vrijheid laat om te bepalen hoe ze hun waren willen aanbieden en voor welke prijs. Google rekent voor die diensten 10% van de verkoopprijs, wat vergelijkbaar is met wat uitgevers nu aan administratieve kosten maken voor hun offline abonnementen.

Eén uniforme betaalwijze (via Google Checkout) zal ook de drempelvrees wegnemen die nu nog bestaat als het gaat om betalen voor online content.

Voordelen voor consumenten

Als we dan toch voor content moeten betalen, dan het liefst op een zo makkelijk mogelijke manier. Met Google One Pass kun je bovendien een artikel waar je eenmaal voor betaald hebt op al je apparaten bekijken, geen luxe in deze tijd waarin steeds meer mensen behalve een PC ook een smartphone en een tablet hebben.

One Pass als alternatief voor Apple’s in-app abonnementen

One Pass is veel breder dan Apple’s dienst, die immers alleen werkt op Apple’s iPad en iPhone, terwijl One Pass duidelijk ook op het web gericht is. Toch kan het voor uitgevers een alternatief zijn voor Apple’s dure abonnementen dienst en dan heeft het de volgende voordelen:

  • Flexibel, Apple biedt alleen losse verkoop of abonnement als opties
  • Vrije prijsstelling, Apple stelt hier beperkingen aan
  • Take it or leave it, uitgevers zijn niet verplicht om hier gebruik van te maken
  • Toegang tot de gebruikersgegevens
  • Groot bereik, iedereen heeft internet
  • Geen app nodig, dus geen ontwikkelkosten daarvoor
  • Goedkoper, Apple vraagt 3 keer zoveel
Het grootste nadeel kan worden samengevat met de volgende zin van Google’s One Pass pagina:

Google One Pass [..] also offers payments in mobile apps, in instances where the mobile OS terms permit transactions to take place outside of the app market.Paperdroid

Dat is voorlopig natuurlijk alleen Google’s eigen Android, en het is zelfs expliciet verboden in Apple’s voorwaarden. Veel uitgevers zien publiceren via een iPad app als een noodzaak om succesvol de overstap te maken, en daar kun je alleen terecht als je gebruik maakt van Apple’s diensten.

Andere alternatieven

Yudu BlogOne Pass is niet het enige alternatief voor uitgevers, Yudu biedt een meer directe oplossing voor uitgevers die publiceren voor iPad en iPhone maar niet een derde van hun inkomsten aan Apple willen afdragen.

Wat Yudu met hun dienst doet is eigenlijk vrij simpel, op het moment dat iemand via de website van de uitgever een abonnement aangaat wordt hem ook toegang gegeven tot de app van die uitgave in de app store. Geen totaaloplossing zoals One Pass dus, maar een manier om van de door Apple geboden ruimte gebruik te maken. De apps moeten natuurlijk nog wel aan de voorwaarden van Apple voldoen; de uitgave moet voor dezelfde prijs beschikbaar zijn in de app store en er mag in de app store niet gewezen worden op de mogelijkheid om te abonneren via de website.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s