Op de grens van nieuwe en oude media

Apple Water

Water bij de wijn

Toen Steve Jobs vier maanden geleden de voorwaarden voor abonnementen in de Apple app store onthulde was er nog al wat commotie onder uitgevers.

Twee weken voor dat de nieuwe voorwaarden ingaan heeft Apple heeft nu toch water bij de wijn gedaan, en een aantal van de belangrijkste restricties versoepeld.

De 30/0 deal

De deal die Apple de uitgevers voorhield was dat zij bij iedere verkoop via de app-store 30% van de inkomsten aan Apple moeten afdragen (in de wandelgangen ook wel de Apple-tax genoemd), ook als het om abonnementen gaat. De logica was, aldus Jobs, dat als een abonnee zijn abonnement buiten de app store was aangegaan dat Apple niks zou krijgen en de uitgever 100%.

Die logica werd echter volledig ondergraven door een aantal restricties die Apple aan de uitgevers oplegde. Zo mochten ze potentiële abonnees niet verwijzen naar hun website en moest de prijs waarvoor iets aangeboden werd buiten de app store niet lager zijn dan in de app store.

De nieuwe deal

Apple heeft nieuwe voorwaarden waaraan apps moeten voldoen gepubliceerd, daarin is geen sprake meer van een verplichte prijsstelling. Uitgevers worden dus  toch niet gedwongen om hun waren in de app store voor de laagst mogelijke prijs aan te bieden. Uitgevers kunnen dus gebruikers lokken met aanbiedingen om de voor hun voordeligere abonnementen te kiezen, met het bijkomend voordeel dat ze in dat geval verzekerd zijn van de abonnee-informatie die belangrijk is voor advertenties.

Daarnaast is de restrictie op het verwijzen naar de eigen website versoepeld. Vanaf nu is de beperking dat er voor de aankoop geen link gemaakt mag worden naar een externe website (bijvoorbeeld via een “buy” knop). Dit moet de keuze eerlijker maken: ofwel het gemak van de in-app aankoop via Apple, of naar de website voor een mogelijk betere aanbieding.

Is het genoeg?

Sommige uitgevers hadden zich al neergelegd bij het Apple beleid, maar anderen  zoals de Financial Times richten zich op alternatieven. De Financial Times heeft aangekondigd zich terug te trekken uit de app store en hun tijdschrift te gaan aanbieden via een web-app, die bovendien geschikt is voor meerdere platforms. Het is ook geen toeval dat Zinio (de grootste distributeur van online tijdschriften) zich nu ook op Android gaat richten.

Het is ook moeilijk voorstelbaar dat een bedrijf als Amazon, wiens “core business” het afhandelen van online transacties is, zonder slag of stoot zal instemmen met een situatie waarin zij verplicht een deel van die transacties door Apple moet laten afhandelen… waarbij 30% van de inkomsten moet worden afgedragen voor dat dubieuze privilege. Misschien dat we hier nog een interessante strijd tegemoet kunnen zien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s