Op de grens van nieuwe en oude media

De markt voor tablet-computers is begonnen in 2002 toen Microsoft de eerste tablet-PC introduceerde, in dat jaar werden er 70 duizend tablet-PC’s verkocht. Microsoft heeft sindsdien ondersteuning standaard gemaakt in Windows. Deze tablet-PC’s werden voornamelijk aan zakelijke klanten verkocht.

Tot de komst van de iPad vorig jaar werd de markt voor tablet computers nog altijd in duizenden geteld, maar Apple wist de doorbraak naar de consument te maken. Alleen in 2010 wist Apple al 15 miljoen tablets te verkopen.
Tabletmarkt Q2 2011

De tabletmarkt is nog volop in beweging, en een jaar na de iPad is er serieuze concurrentie voor Apple.

Met name Google’s Android en, in mindere mate, Microsoft en BlackBerry zijn hard op weg een stuk marktaandeel te pakken.  Andere concurrenten hebben minder succes, al lijkt de HP TouchPad met zijn laatste stuiptrekking dit kwartaal nog een flink marktaandeel te gaan pakken.

Dat Apple van een marktaandeel van 93% naar een marktaandeel van “maar” 61% is gegaan is overigens niet per sé slecht nieuws voor de mannen uit Cupertino. Het aantal iPad’s dat ze hebben verkocht is namelijk verdrievoudigd.

Tabletmarkt Q2 2011Interessant is dat ook Microsoft, dat dus al een decennium Windows voor tablets uitbrengt, meelift op het succes van de iPad. En dat nog zonder dat er een nieuwe versie van het besturingssysteem is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s