Op de grens van nieuwe en oude media

De geruchten dat Amazon zelf een tablet-computer uit zal brengen doen al langer de ronde, Amazon baas Jeff Bezos had hier in Mei van dit jaar maar één ding op te zeggen: “Stay tuned“.

Kindle app op Galaxy Tab

Kindle app op Galaxy Tab

Het is voor Amazon ook niet zo gek om zelf in die markt te stappen, concurrent Barnes & Noble is ze al voorgegaan met de Nook color een Android tablet die aan de man gebracht wordt als kleuren e-reader (al hebben ondernemende zielen er al voor gezorgd dat je hem als volwaardige tablet kunt gebruiken). Daarnaast heeft Amazon zijn eigen appstore waarin ze Android apps verkopen en natuurlijk zijn er de digitale boeken die via de Kindle en de Kindle app gelezen kunnen worden, Amazon kan met een eigen tablet grip blijven houden op die markt.

Maar zou een Amazon tablet echt de markt op zijn kop kunnen zetten? er zijn analysten die menen van wel, maar daar zitten wel een paar maren aan vast.

De Volkskrant brengt het het stelligst:

Analisten en andere volgers van de markt weten het zeker: Amazon komt nog dit jaar met een eigen tabletcomputer. Onderzoeksbureau Gartner verwacht zelfs dat deze onverwachte nieuwe speler op de markt snel de grootste concurrent zal worden van Apple. Dat bedrijf is absolute marktleider met zijn iPad.

vk.nl: Amazon kan de strijd aan met Apple [nb: betaalde content]

Helaas rammelt het verhaal van de Volkskrant (zoals wel vaker als het om nieuwe media gaat) nogal, Amazon is bepaald geen onverwachte speler en ik heb geen verhaal van Gartner kunnen vinden. Wel een medewerkster van onderzoeksbedrijf Forrester die op het blog van Forrester speculeert over de mogelijkheden dat Amazon een grote speler gaat worden. Het is daarbij van belang te vermelden dat dit niet de eerste keer is dat Forrester met dit verhaal komt, en het is iedere keer goed voor heel veel vermeldingen op andere sites. Het is dus vooral goeie publiciteit voor Forrester. Beter nog; als je de complete analyse  van Forrester wil lezen kost dat 499 dollar.

Speculatie

Het blijft bovendien allemaal speculatie, met name de speculatie dat Amazon flink op prijs zal concurreren: 

Zo stelt ze [Sarah Rotman Epps] dat Amazon met zijn Kindle e-reader heeft laten zien dat het bereid is hardware tegen, of vlak onder de kostprijs aan te bieden, in de hoop vervolgens geld te verdienen aan de verkoop van e-books. Dat de winst die Amazon daarmee realiseert laag is, heeft het bedrijf allang geaccepteerd. Op vergelijkbare wijze zou Amazon zijn tablets in de markt kunnen zetten.

Dat kan ze wel zo achteloos zeggen, maar veronderstelt wel een aantal fundamentele zaken. In de eerste plaats dat Amazon inderdaad bereid is verlies te maken op een tablet, dat die tablet wel in staat is te concurreren met de iPad qua prestaties en –last but not least– dat zo’n tablet dan ook significant goedkoper zal zijn dan een iPad.

Apple heeft via langetermijncontracten, grote orders, een eigen verkoopkanaal en een (voor Apple) lage winstmarge een significant prijsvoordeel ten opzichte van concurrenten, Amazon zou flink verlies moeten maken op de tablets om ze meer dan een paar tientjes goedkoper aan te kunnen bieden.

Oud zeer

Dat wil niet zeggen dat Amazon niet gaat proberen om Apple het vuur aan de schenen te leggen, bij Amazon hebben ze nog wel een appeltje te schillen met het bedrijf uit Cupertino. Apple heeft Amazon namelijk behoorlijk dwars gezeten waar het gaat om de verkoop van digitale boeken, allereerst door de nieuwe regels voor de app store. Onder de nieuwe regels moet Amazon 30% van alle inkomsten die het krijgt via de Kindle app afdragen aan Apple, meer dan de winstmarge die Amazon op boeken heeft. Amazon heeft in reactie daarop de functionaliteit om nieuwe boeken te kopen uit de app gehaald en een speciale webApp gelanceerd die Apple’s app store omzeilt, beide opties zijn niet ideaal omdat het voor iPad en iPhone gebruikers moeilijker wordt om boeken te kopen bij Amazon.

Toren van boeken van Amazon en een Kindle e-reader

Voor Amazon misschien nog wel pijnlijker is dat Apple Amazon’s succesvolle Kindle strategie heeft weten te ondergraven door een pact te sluiten met de 5 grootste uitgevers. Gesteund door Apple hebben de uitgevers kunnen afdwingen dat zij de prijs kunnen bepalen die Amazon kan vragen voor digitale boeken. Dat was een driedubbele klap voor Amazon dat nu niet langer op prijs kan concurreren met papieren boeken (als Kindle gebruiker weet ik uit ervaring dat de Kindle versie nu standaard duurder is dan een papieren uitgave), dat vertraagd ook de acceptatie van e-books en dat  kost Amazon geld omdat ze meer overheadkosten hebben aan papieren boeken en Amazon kan ook niet meer op prijs concurreren met Apple’s eigen iBook app.

Conclusie

De Amazon tablet komt er aan, zoveel is zeker en waarschijnlijk worden het twee Android tablets; een goedkopere 7″ en een 10″ versie die direct met de iPad concurreert. Het is niet waarschijnlijk dat de 10″versie veel goedkoper wordt dan de iPad 2, maar Amazon gaat zeker zijn marketing machine vol aan het werk zetten om zoveel mogelijk marktaandeel van Apple af te snoepen, of dat gaat lukken is nog maar de vraag.

Commentaren op: "Gaat Amazon de tabletmarkt op zijn kop zetten?" (3)

  1. […] veel speculatie is het nu toch echt zover, Amazon heeft zijn eigen tablet onthuld: de Kindle Fire […]

  2. En uiteindelijk is kindle niet heel erg bekend. Viel mij tegen in ieder geval.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s