Op de grens van nieuwe en oude media

iOS vs Android Lightsaber DuelEr was al juridisch gekrakeel over Apple’s claim op de naam ‘app store’. Maar Apple gaat frontaal in de aanval met de een reclamecampagne die het bestaan van andere smartphones probeert te verdoezelen, hun claim dat alleen zij een ‘app store’ hebben is daar deel van.

Apple heeft namelijk 3 reclames gelanceerd met als thema ‘als je geen iPhone hebt, dan mis je iets’.

iPhone 4 in hand

Orwelliaanse reclame-praat van een bedrijf dat ooit Big Brother gebruikte als symbool van alles waar de Mac een eind aan zou maken: 1984’s Apple Macintosh commercial

If you don’t have an iPhone…

De claims die Apple maakt in zijn fimpjes zijn gebaseerd op semantiek en het gebruik van woorden waar Apple merkrecht op claimt als vervanging van generieke termen. Het gebruik van eufemismen, misleiding door weglating, impliceren zonder uit te spreken en een kleine dosis van strategisch geplaatste leugens.. het is allemaal erg ‘1984’.

…you don’t have the App Store©

In het “app store” filmpje wordt er gesteld dat andere telefoons de app store niet hebben, wat juridisch gezien waar is… tenzij de U.S. Trademark Trial and Appeal Board anders beslist.

Geheel in stijl van Big Brother heeft Apple een linguist in de arm genomen die de ware betekenis van “app store” definieert als “de Apple App Store” (lxnews). Apple claimt dus het alleenrecht op een woord dat algemeen gebruikt wordt (310.000.000 hits op Google, alleen Android App Store is al goed voor 61 milioen hits!). Proberen de definitie van woorden te veranderen zodat ze passen in het wereldbeeld dat jij voorstaat… newspeak in actie!

…you don’t have an iPod in your phone

In een ander filmpje wordt gesuggereerd dat de iPhone een unieke medium is om mp3s op te luisteren. Ze verwijzen dan naar hun eigen iPod en iTunes om hier semantisch gelijk in te krijgen, maar zelfs dat is simpelweg niet waar. De beschrijving van doubletwist Airsync in de Android Market:

“iTunes for Android” – use your phone as an iPod!

Life without wires! doubletwist Airsync wirelessly syncs your iTunes music, photos and videos with you Mac or PC over your home WiFi network.

Tot zover de claim dat als je geen iPhone hebt, je dus ook geen iPod in je telefoon hebt. En dan laten we maar even zitten dat de iPod een mp3-speler is en dat heel veel telefoons mp3s kunnen afspelen.

…you dont have iBooks

Apple’s eigen e-book applicatie heeft nog niet de resonantie die ‘app store’ en ‘iPod’ hebben, daarom moesten glasharde leugens worden ingezet. De reclame opent met de zin “Als je geen iPhone hebt, dan heb je geen iBooks. Dus je hebt niet jouw favoriete boeken op zak.Daar zullen bij amazon nog wel wat wenkbrauwen over opgetrokken zijn, zeker ook vanwege het succes van de Kindle app voor iPhone en iPad.

Het is niet duidelijk of Apple bedoeld dat iBooks de enige manier is om boeken te lezen op je iPhone, of dat jouw favoriete boeken alleen maar via iBooks te lezen zijn. Beide zijn  uiteraard onzin, maar het wordt gebracht met genoeg nonchalance en overtuiging om de indruk te wekken dat hier niets meer dan een evidente waarheid wordt verkondigt.

…well, you don’t have an iPhone

De uitsmijter van alle filmpjes is de simpele slogan dat als je geen iPhone hebt je… geen iPhone hebt. Het wordt niet uitgesproken, maar de implicatie is natuurlijk dat je iets inferieurs hebt en al die mooie dingen moet missen die in de filmpjes getoond worden.

Die impliciete claim moet de basis leggen voor een geloof in de superioriteit van de iPhone, ook al is alles wat in de filmpjes getoond wordt beschikbaar voor iedereen die een smartphone heeft… of het nou een iPhone, HTC, LG, Motorola, Nokia, Palm, Samsung of Sony Ericsson is. Apple gebruikt dus de waarheid om een onwaarheid te vertellen, net als Big Brother.

Plaats een reactie