Op de grens van nieuwe en oude media

PaperboyPubliceren via de iPad beloofde veel voordelen, zeker ook op het gebied van kosten. Tijdschriften en kranten die via de iPad verspreid worden hoeven natuurlijk niet meer gedrukt te worden, en de ‘app store’ is een kiosk en krantenjongen in één.

Veel uitgevers doken dan ook op de mogelijkheden, van gerenommeerde publicaties als The New York Times en de Volkskrant tot helemaal nieuwe als The Daily en TRVLzine.

De oprichters van TRVLzine zagen een groot voordeel in de iPad voor publicatie, het vermijden van druk- en distributiekosten. Door het omzeilen hiervan zijn de kosten gesneden en de auteurs profiteren.

A research journal on New Media and Travel Guidebooks (eng.)

Dat de distributie via Apple’s app store niet gratis zou zijn was al bekend (zie eerdere blog), maar hoe de prijs van distributie zich verhoudt tot de distributiekosten in de fysieke wereld was voor mij als leek nog onduidelijk. Gelukkig bleek Google ook daar een antwoord op te hebben.

Deze statistieken komen uit een presentatie van een Google medewerker van maart vorig jaar, dus voor de lancering van de iPad (het is bijna niet meer voor te stellen dat nog geen jaar geleden de iPad helemaal nog niet bestond). Het gaat over de kosten en baten van kranten online en offline en geeft scherp inzicht in de problemen en mogelijkheden waar kranten in deze eeuw mee te maken hebben.

Omzet en kosten van de papieren krant

Omzet en kosten van de papieren krant

Deze grafiek geeft de inkomsten en kosten weer van de gemiddelde  krant en bevat allerlei interessante informatie (maar 3% van de inkomsten komen uit het abonnementsgeld!). Maar voor de vergelijking met de app store is vooral de rechterkolom interessant. Apple vraagt 30% van de inkomsten als prijs voor de distributie van de krant via de app store, meer dan twee keer zoveel als de krant kwijt is om een papieren krant te distribueren. Het is bijna goedkoper om een papieren krant te laten rondbrengen, dan als de krant via iTunes wordt verspreid.

Er is ook winst te halen voor de uitgever, omdat hij de krant niet meer hoeft te laten drukken vervallen de kosten voor afdrukken en materiaal. Maar van het potentiële voordeel van zo’n 50% slokt Apple dus het grootste deel op. De krant moet op de iPad voor een competitieve prijs worden aangeboden, en er moeten kosten gemaakt worden om een app te ontwikkelen,  je kunt  je voorstellen dat de krantenuitgevers het gevoel hebben weer terug bij af te zijn.

Plaats een reactie