Op de grens van nieuwe en oude media

QR code op posterDe QR code is meer dan een streepjescode die je kunt lezen met een smartphone, het is een manier om interactie toe te voegen aan passieve media zoals kranten en reclames.

De QR code is in 1994 door Toyota ontwikkeld als een manier om snel auto-onderdelen te kunnen identificeren met behulp van een barcode scanner. Toyota liet de QR code in het publieke domein, en met de komst van ‘feature phones’ (telefoons met een camera en processor) kwamen steeds meer mensen in het bezit van een apparaat dat kan functioneren als barcode scanner.

Omdat de code publiek is kan iedereen er nu mee aan de slag.


Twee dimensies zijn beter dan één

De QR code is een tweedimensionale vorm van streepjescode, waardoor hij veel meer informatie kan bevatten. De gewone streepjescode bevat alleen een reeks getallen -de cijfers die de cassière in moet tikken als het niet lukt om je melkpak te scannen. De QR code kan 255 tekens aan informatie bevatten en omdat de mobieltjes slimmer zijn dan de scanner van de supermarkt, kunnen ze ook meer met die informatie.

Gebruiksmogelijkheden

Een QR code kán pure tekst bevatten (een gedicht bijvoorbeeld), maar het zijn de interactieve toepassingen die de QR code echt interessant maken.

QR code naar een website

De belangrijkste toepassing is toch wel het opslaan van een internet adres, als de code dan gelezen wordt dan wordt de gebruiker direct naar dat adres gelinkt. Het voordeel is dat niet meer het hele adres ingetypt hoeft te worden, maar ook dat de gebruiker naar de meest relevante pagina gestuurd kan worden. Dat kan de mobiele versie van de site zijn of een pagina de relevant is in combinatie met de plaats waar de QR code staat (denk bijvoorbeeld aan informatie over een locatie, of een reclame voor een specifiek product). Tips voor zakelijk gebruik van de QR code voor websites vind je op WensdayWebMail.

QR codes kunnen ook gebruikt worden als virtuele visitekaartjes, door je contactgegevens er op te zetten in het bekende vCard of het elegantere MeCard formaat. Voordeel is dat de ingescande gegevens direct in het adresboek op de telefoon kunnen worden opgeslagen.

Telefoonnummers, sms en e-mailadressen kunnen ook in QR formaat opgeslagen worden en als ze voorzien worden van de juiste voorloopcode (tel: / sms: / mailto:) starten ze gelijk de bijbehorende actie op je telefoon. Handig voor kortingsacties (sms je kortingscode) of technische ondersteuning.

Nuttig voor op uitnodigingen of om informatie te geven over een plaats is de mogelijkheid om een geografische locatie in een QR code op te slaan, deze opent dan in Google Maps, dus je hebt ook nog de mogelijkheid om direct een route naar die locatie te plannen. Je zou toch verwachten dat makelaars hier massaal gebruik van zouden maken.

QR codes kunnen zelfs gebruikt worden om een wifi netwerk in te stellen, alle instellingen staan dan in de QR code en de gebruiker hoeft alleen maar ‘ok’ te klikken en hij kan van het netwerk gebruik maken. Bijzonder geschikt voor semi-publieke ruimtes, waar bezoekers gebruik mogen maken van het aanwezige netwerk (bijvoorbeeld hotels). Wordt voorlopig alleen nog ondersteund door Android telefoons en tablets.

Zelf aan de slag

Zelf QR codes maken is kinderlijk eenvoudig met één van de vele gratis Code generators die online te vinden zijn. De beste recht-toe-recht aan site is waarschijnlijk Kaywa een blogging site waar je ook een QR code reader kunt downloaden. Kaywa slaat je QR codes ook op zodat je ze niet steeds opnieuw hoeft te maken.

Like us on FacebookWil je echt werk maken van je QR codes dan is er de website QR Stuff , dat een assortiment aan geavanceerde toepassingen biedt van verschillend kleuren voor je afbeeldingen en  sociale media opties (zie QR code hiernaast) tot en met een “koop nu” optie via PayPal. Voor de professionele gebruiker biedt QR Stuff  ook een betaalde dienst waarmee je ook de effectiviteit van je QR codes kan bijhouden.

Commentaren op: "De QR code, brug tussen twee werelden" (3)

  1. Thx voor de informatie, ik ben zelf ook met qr codes bezig.. 🙂

    • Zo zie je maar, het is helemaal hot momenteel.

      Ik heb trouwens geëxperimenteerd met gekleurde QR codes, en het effect is wel mooi (en springt veel meer in het oog) maar je moet het wel goed testen… niet alle kleuren zijn even scanbaar.

  2. yoyoeri zei:

    wie weet waarom de QR-code beter is dan streepjescodes

Geef een reactie op yoyoeri Reactie annuleren